Van 18 mei t/m 17 juni 2023 zijn negen middelbare scholieren en drie begeleiders op avontuur in Noorwegen met Fluitend door de Fjorden 2023. Tijdens het avontuur schrijft elke leerling/begeleider een blog over een aantal dagen. Dit keer zijn avonturiers Alena (Mediacollege Amsterdam) en Marenne (’t Hooge Landt) aan de beurt. Lees jij mee met alle avonturen?!”

Dag 1 – donderdag 18 mei 2023

Vanochtend donderdag 18 mei, vertrokken 13 avonturiers richting Zwolle. Nadat we een groepsfoto hebben gemaakt bij de bus van Malou, hervatte we onze reis verder. Hier begon het. Hier begon dit fantastische avontuur. Helaas gaat Marybeth dit jaar niet mee en hebben we al afscheid van haar moeten nemen in Zwolle. Maar alsnog nemen we je mee in gedachte en willen we je namens ons alle hartelijke bedanken voor de goede voorbereidingen en zorg.

Na 4 uur rijden in 4 auto’s, zijn we aangekomen in Cuxhaven, waar we hartelijke welkom geheten werden door Meneer Bilspleet op zijn fiets. Dat was een goed begin van onze reis. Blijkbaar is het schip beroemd, want Bloeme mocht geen foto’s nemen van het schip, en werd aangesproken door de Playmobile politzei.

Vertrek Ferry vanaf Cuxhaven naar Kristiansand

Toen we op het schip, de MS Romantika, aankwamen, verdeelden we ons over de hutten. Kamer 5709 (Alba, Kee, Marenne en Sasha), Kamer 5713 (Alena, Bloeme, Noortje en Walther) en kamer 5711(Malou, Mika, Sarah en Tess). Op een moment lagen we in een deuk, omdat Kee en Marenne dachten dat Sacha een keiharde scheet liet, maar dit was de wc van de boot die nogal een bijzonder geluid maakte. Daarna zijn we op het dek cake gaan eten. We hebben met z’n allen Uno Flip gespeeld op de grond, dit duurde een beetje lang door dat we het z’n 9en speelden. (En ikke heb natuurlijk gewonnen! ;) ) Avond gegeten en nog meer spelletjes gespeeld. Daarna gingen een aantal mensen in de hut chillen en anderen gingen naar de disco.

Wij gingen naar de disco op de boot. De man die speelde in de band, kon allesbehalve zingen. Ik durf jullie te zeggen, dat onze oren helemaal dood waren. Alena werd uitgedaagd door Sarah om te dansen op de vloer. En ja wel… binnen een paar seconden stonden we allemaal op de dansvloer. We hadden die avond een heel fijn gezelschap van een iet wat dronken vrouw, die als krab onze kant op kwam met haar mond open. Voor we het wisten was Kee met de vrouw aan het dansen. “Wat leuk dat jullie wél dansen. Mijn zoon(s) willen niet met mij dansen” zei de vrouw. Logisch dachten wij. Wij zouden ons kapot schamen als onze moeders als een soort krab over de dansvloer schuifelt. Voor de rest was het vet gezellig en hebben we nog een Virgin Sunrise met elkaar gedeeld.

Dag 2 – vrijdag 19 mei 2023

Vandaag zijn we aangekomen in Kristiansand. We waren ’s ochtends uit een restaurant gestuurd op de boot, omdat we ons eigen eten hadden meegebracht en we moesten veel te vroeg onze tassen uit de hutten halen, dus we zaten in de gang op de grond en buiten op het dek. Asbjorn kwam ons ophalen met het busje. Maar we waren allemaal moe, dus gingen we slapen. Toen we aankwamen op de campus van de Folkehøgskule in Seljord hebben we een uitgebreide rondleiding gekregen over deze hele campus. Theater, bios, sauna, gymzaal, sportruimte, pouletafel, muzieklokaal, boulderhal, enzovoort. Even warm geluncht, tassen uitgepakt en instructie gehad over klimmen. Morgen de eerste zelfstudie en daarna gaan we naar een lokale markt!